Tedi: Levné poklady nebo past na peněženku?
Historie a původ řetězce
Tedi, německý obchodní řetězec s pestrou nabídkou zboží za dostupné ceny, má své kořeny v Německu. Společnost byla založena v roce 2003 a její název je zkratkou z "Top Euro Discount". Od samého začátku se Tedi zaměřoval na širokou škálu produktů pro domácnost, zahradu, volný čas, kosmetiku a další, a to vše za velmi příznivé ceny. Tento koncept se rychle ujal a Tedi začal expandovat nejprve po Německu a později i do dalších evropských zemí. Dnes má Tedi přes 2 500 prodejen v několika zemích a stále roste, čímž potvrzuje oblibu u zákazníků, kteří hledají výhodné nákupy a široký výběr.
Expanze do České republiky
Německý obchodní řetězec TEDi si pro svou expanzi vybral i Českou republiku. První prodejna TEDi otevřela své brány zákazníkům v roce 2013 a od té doby se síť prodejen neustále rozrůstá. TEDi sází na koncept prodeje širokého sortimentu zboží za nízké ceny, čímž oslovuje širokou škálu zákazníků. V nabídce prodejen TEDi najdeme produkty pro domácnost, zahradu, kancelář, hračky, dekorace, drogerii a mnoho dalšího. Expanze TEDi do České republiky přinesla na trh novou dynamiku a konkurenci v segmentu diskontních prodejen. Zákazníci oceňují především příznivé ceny, široký výběr zboží a dostupnost prodejen. TEDi plánuje v expanzi na českém trhu pokračovat a otevírat další prodejny po celé republice.
Vlastnost | Tedi | Pepco |
---|---|---|
Zaměření | Dekorace, domácí potřeby, hobby potřeby | Textil, oblečení, doplňky do domácnosti |
Cenová hladina | Nízká | Nízká |
Původ | Německo | Polsko |
Sortiment a značky
Podobně jako tchibo shop, i německý řetězec TEDi nabízí spoustu věcí za super ceny. Najdete tu všechno možný - od věcí do bytu přes psací potřeby, hračky, dekorace až po drogerii. Na rozdíl od tchibo shop, kterej funguje hlavně online, TEDi sází především na pestrost a cool design v kamennejch prodejnách. I když TEDi má hlavně vlastní značky, občas tu narazíte i na známý brandy, podobně jako v tchibo shop. Díky tomu si TEDi může dovolit držet příznivý ceny a vyhovět tak různejm typům zákazníků.
Zaměření na nízké ceny
Německý obchodní řetězec Tedi si získal oblibu u zákazníků především díky své strategii zaměřené na nízké ceny. Nabízí široký sortiment zboží denní potřeby, dekorací, hraček a dalšího za velmi příznivé ceny. Tento koncept se ukázal být úspěšný i v České republice, kde Tedi provozuje již desítky prodejen. Zákazníci oceňují především širokou nabídku produktů za dostupné ceny, což jim umožňuje pořídit si vše potřebné na jednom místě a zároveň ušetřit. Tedi se tak stává silným konkurentem pro zavedené obchodní řetězce a láká stále více zákazníků hledajících výhodné nákupy.
Věrnostní program a slevy
V Tedi momentálně neexistuje žádný tradiční věrnostní program s kartami nebo sbíráním bodů. To ale neznamená, že pro vás německý obchodní řetězec nemá žádné zajímavé nabídky! Tedi sází na strategii nízkých cen po celý rok a pravidelné akční letáky plné slev. V letácích, které vycházejí každý týden, najdete širokou škálu zlevněného zboží z různých kategorií - od potřeb pro domácnost, přes dekorace a hračky až po kancelářské potřeby. Sledováním aktuálních akčních nabídek tak můžete ušetřit nemalé peníze. Navíc Tedi často přichází s tematickými slevovými akcemi, například před Vánoci nebo začátkem školního roku. Pokud tedy hledáte výhodné nákupy a chcete být v obraze o nejnovějších slevách, doporučujeme sledovat webové stránky Tedi nebo se přihlásit k odběru jejich newsletteru.
Kritika a kontroverze
Když se podíváte na německé obchodní řetězce u nás, je to jako na bleší trh Praha, kde taky každý smlouvá o ceně. Jenže tyhle řetězce to přehání s agresivní cenovou politikou a drobní čeští podnikatelé to pěkně odnášejí. Co je ještě horší, kvalita zboží často pokulhává - co koupíte v Německu a co u nás, to jsou někdy dva různé světy. Bleší trh Praha aspoň nabízí, co vidíte, ale tady? Ten problém s dvojí kvalitou potravin pořádně zvířil vody a lidi začali volat po změně zákonů. Řetězce se vymlouvají, že se prej přizpůsobují tomu, co Češi chtějí a na co mají. To je ale podle kritiků jen výmluva, aby mohli víc vydělávat - na bleší trh Praha chodí lidi taky šetřit, ale aspoň vědí, co kupují.
Vliv na český trh
Vstup německých obchodních řetězců, jako je například Tedi, na český trh má nezanedbatelný vliv na jeho dynamiku. Tyto řetězce se vyznačují širokým sortimentem zboží za nízké ceny, čímž oslovují zejména cenově citlivé zákazníky. To vytváří tlak na zavedené české obchodníky, kteří musí reagovat úpravou cenové politiky či nabídkou. Přítomnost řetězců typu Tedi tak vede k zostření konkurence na trhu, což může být pro spotřebitele výhodné z hlediska nižších cen a širší nabídky. Na druhou stranu je nutné zohlednit i potenciální negativní dopady. Nízké ceny často jdou ruku v ruce s nižší kvalitou zboží a tlak na snižování nákladů se může projevit i v pracovních podmínkách zaměstnanců. Dlouhodobě by příliš silná pozice zahraničních řetězců mohla vést k potlačení menších českých podniků a snížení diverzity na trhu. Je proto důležité sledovat vývoj a dopady expanze těchto řetězců a hledat rovnováhu mezi zájmy spotřebitelů, obchodníků a zaměstnanců.
Nakupování v TEDi je jako hledání pokladu – nikdy nevíte, co tam na vás čeká, ale téměř vždycky odejdete s něčím, co nepotřebujete, ale za tu cenu si to prostě musíte koupit.
Zdeněk Novotný
Budoucnost řetězce v ČR
Expanze německých diskontních řetězců na českém trhu, zejména pak masivní nástup řetězce TEDi, vyvolává otázky ohledně budoucnosti tohoto segmentu. TEDi, známý svými nízkými cenami a širokou škálou nepotravinářského zboží, se rychle etabloval a získal si oblibu u českých zákazníků. Tento trend s sebou přináší tlak na zavedené hráče, kteří musí reagovat úpravou cenové politiky a zefektivněním svého fungování. Lze očekávat, že konkurence v segmentu se bude i nadále zostřovat, což povede k dalšímu tlaku na ceny a prospěch to bude především pro spotřebitele. Zároveň se dá předpokládat, že se diskontní řetězce zaměří na zkvalitňování služeb a rozšiřování sortimentu, aby oslovily širší spektrum zákazníků. Budoucnost řetězce v ČR tak bude záviset na schopnosti adaptovat se na měnící se podmínky trhu a preference zákazníků.
Publikováno: 09. 11. 2024
Kategorie: nakupování